استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی‌های معاملاتی به قوانین و تدابیری گفته می‌شود که معامله‌گران در شرایط مختلف به خصوص شرایط حساس بازارهای مالی از آن‌ها استفاده می‌کنند. به این ترتیب هر چقدر شرایط دشوار هم باشد، معامله‌گر دچار استرس نمی‌شود و می‌تواند با آرامش کامل روند معامله را طی کند. بیشتر معامله‌گران مبتدی معمولا احساسات خود را در روند معامله وارد می‌کنند که می‌تواند منجر به ضررهای جبران‌ناپذیری شود. اما با وجود برنامه‌های دقیق، معامله‌گران توجهی به احساسات ناپایدار و موقتی خود نمی‌کنند و تنها روی مسیر و هدف خود متمرکز می‌شوند

استراتژی معاملاتی ارز ارزدیجیتال بیت کوین بورس دکتر مرید

آشنایی با انواع استراتژی معاملاتی بازار سرمایه

استراتژی معاملاتی یک نوع استراتژی است که تنوع بالایی دارد. به عبارتی به ازای هر شخص فعال در بازار سرمایه احتمالا یک استراتژی معاملاتی وجود دارد چون اساسا استراتژی معاملاتی سلیقه‌ای و بر مبنای تشخیص هر سرمایه‌گذار است.

اما می‌توان برای استراتژی معاملاتی دو روش تحلیلی در نظر گرفت که این دو روش شامل تحلیل تکنیکال یا نموداری و تحلیل فاندمنتال یا بنیادی استدر کل باید همیشه در نظر داشت که معامله در بازار سرمایه همان عمل خرید و فروش براساس تغییرات بازار برای کسب سود حاصل از تغییرات و حرکات قیمت است. نکته مهمی که باید این‌جا در نظر داشت این است که ذهنیت استراتژی خرید و نگهداری که رویکردی بلند مدت است و در بین سرمایه‌گذاران منفعل وجود دارد با رویکرد خرید و فروش متفاوت است.

تحلیل تکنیکال چیست؟

روشی است که برای ارزیابی سرمایه‌گذاری‌ها و شناسایی فرصت‌های معاملاتی با انجام تجزیه و تحلیل روند آماری جمع‌آوری شده از فعالیت‌های تجاری مانند حرکت و حجم قیمت معاملات در آن استفاده می‌شود.

بر خلاف تجزیه و تحلیل بنیادی که تلاش می‌کند ارزش اوراق بهادار را براساس نتایج تجاری مانند فروش و درآمد حاصل از آن ارزیابی کند، تجزیه و تحلیل تکنیکال بر مطالعه قیمت و حجم معامله متمرکز است.

تجزیه و تحلیل تکنیکال سعی دارد حرکات قیمت هر ابزار قابل معامله‌ای را که عموما عرضه و تقاضا می‌شود از جمله سهام، اوراق بدهی، معاملات آتی و ارز را پیش‌بینی کند.

روش تحلیل تکنیکال جهت مشخص کردن نقاط حمایت و مقاومت برای ورود به موقعیت است. تریدرها روش‌های مختلفی برای تحلیل تکنیکال دارند که می‌توان آنها را به عنوان ۴ استراتژی مشترک تحلیل تکنیکال در نظر گرفت

استراتژی‌های مبتنی بر تحلیل تکنیکال

روش‌های مختلفی برای انجام یک استراتژی فعال معاملاتی استفاده می‌شود که در هر کدام محیط بازار و خطرات ذاتی بازار در نظر گرفته می‌شود. در ادامه چهار مورد از رایج‌ترین استراتژی‌های معاملاتی تکنیکال آورده شده است

معاملات روزانه

(Day Trading)

معاملات روزانه شاید شناخته شده‌ترین سبک معاملات و تجارت فعال باشد. این نوع معامله اغلب یک اسم مستعار برای تجارت فعال خود محسوب می‌شود. معاملات روز، همان‌طور که از نام آن پیداست، روش خرید و فروش اوراق بهادار در همان روز است.

در این معاملات موقعیت خریدها یا موقعیت‌ها در همان روزی بسته می‌شوند. به طور سنتی، معاملات روزانه توسط تریدرهای حرفه‌ای، مانند متخصصان یا بازارسازان انجام می‌شود. با این حال، تجارت الکترونیکی این رویه را برای تریدرهای تازه کار متفاوت کرده است

برخی، معاملات موقعیت را یک استراتژی خرید و نگهداری و معامله فعال نمی‌دانند. با این حال، معاملات موقعیت، هنگامی که توسط یک تریدر کارکشته انجام می‌شود، می‌تواند نوعی معامله فعال باشددر معاملات موقعیت از نمودارهای بلندمدت، از روزانه تا ماهانه، در ترکیب با روش‌های دیگر برای تعیین روند جهت فعلی بازار استفاده می‌شود. این نوع معامله بسته به روند ممکن است از چند روز تا چند هفته و گاهی بیشتر طول بکشد معامله‌گران برای تعیین روند یک اوراق بهادار به دنبال سیگنال‌های تشخیص روند هستند. با پرش و سوار شدن بر «موج»، معامله‌گران از موقعیت‌های نزولی و صعودی بازار بهره‌مند می‌شوند. معامله‌گرانی که به دنبال ترندهای بازار هستند معمولا به دنبال تعیین جهت بازار می‌روند، اما سطح قیمتی اوراق را پیش‌بینی نمی‌کنندبه طور معمول، معامله‌گرانی که به دنبال ترندهای بازار می‌روند بعد از اینکه روند خود را تثبیت کردند، دیگر معامله نمی‌کنند و وقتی روند شکسته شد، معمولا از موقعیت خارج می‌شوند. این به این معناست که در دوره‌های نوسان زیاد بازار، معاملات دشوارتر است و موقعیت‌های آن به طور کلی کاهش می‌یابد

معاملات اسکالپینگ (Scalping)

اسکالپینگ یا اسکالپ تریدینگ یکی از استراتژی‌هایی معاملاتی زود بازده است و توسط تریدرهای فعال به کار گرفته می‌شود. اساسا، این امر مستلزم شناسایی و بهره‌برداری از کارمزد (اختلاف قیمت فروش و قیمت خرید) است که به دلیل عدم تعادل موقتی در عرضه و تقاضا، کمی گسترده‌تر یا باریک‌تر از حد معمول است.

اسکالپرها هیچ‌گاه به دنبال استفاده از حرکات وسیع بازار یا معاملات حجم زیاد ندارند. در عوض، آنها به دنبال استفاده از حرکات کوچکی هستند که اغلب با حجم معاملات اندازه‌گیری شده اتفاق می‌افتند.

از آنجا که سطح سود هر معامله اندک است، اسکالپرها به دنبال بازارهای نسبتا نقدی هستند تا اینکه دفعات معاملات خود را افزایش دهند. بر خلاف معامله‌گران نوسان ساز، اسکالپرها بازارهای آرام را که مستعد حرکت ناگهانی قیمت نیستند، ترجیح می‌دهند.

از اسکالپینگ به عنوان یکی از ساده‌ترین برنامه‌های معاملاتی کوتاه‌مدت یاد می‌شود. فردی که این استراتژی را ‌به کار می‌گیرد با عنوان اسکالپر (Scalper) شناخته می‌شود. معامله‌گر می‌تواند با انجام تریدهای متعدد در طول یک روز، سودهای کمی به دست آورد. در صورتی که معامله‌گران اصول مدیریت ریسک و سرمایه را به کار بگیرند، می‌توانند در مجموع سودهای خوبی به دست آورند.

زمانی که در قیمت ارز و جفت ارزها تغییرات کوچکی رخ دهند، اسکالپر می‌تواند از این تغییر به سود برسد. معامله‌گرانی که از اسکالپینگ استفاده می‌کنند ممکن است در یک روز ده تا ۱۰۰ معامله مختلف را برای کسب سود انجام دهند. در این برنامه، معامله‌گر باید از تحلیل‌های مهمی مانند تکنیکال استفاده کنند. ویژگی‌های استراتژی معاملاتی Scalping به شرح زیر است:

  • اسکالپینگ مناسب معامله‌گرانی است که سریع عمل می‌کنند.
  • معامله‌گران برای به دست آوردن سود از بازه‌های زمانی خیلی کوتاه استفاده می‌کنند.
  • در این استراتژی معاملاتی معمولا از الگوهای کندل استیک (Candlestick) استفاده می‌شود.

این استراتژی نیز در کنار مزیت‌های خود معایبی نیز برای معامله‌گران دارد. قبل از انتخاب یک استراتژی حتما ویژگی‌های مثبت و منفی آن را بررسی کنید. این موارد به شرح زیر هستند