گوگل به یكی از جستجوگرهای آنلاین تبدیل شده است. محبوبیت و موفقیت وب‌سایت‌ها اغلب به رتبه صفحه آن وب‌سایت در گوگل بستگی دارد که تاثیر قوی جستجو و قدرت بازار را نشان می‌دهد. این موتور جستجو به ماشین نوآورانه سودآوری تبدیل شده است که همواره از همتایان خود جلوتر است. گوگل فعالیت‌های خود را فراتر از جستجوی وب گسترش داد و صنایع مختلفی مانند تبلیغات، پخش و تلویزیون کابلی و یا تلفن‌های همراه و غیره را تغییر داد. با این‌حال، این بخش‌های کسب و کار اضافی از طریق موفقیت خیره‌کننده مدل کسب و کار تبلیغات امکان‌پذیر شدند. کسب و کار تبلیغات آنلاین گوگل دو سال پس از تلفیق شرکت در 1998 آغاز شد که نشان‌دهنده سنگ بنای موفقیت بازار است. اگرچه این شرکت نوآوری‌های بیشتری در مدل تجاری به بازار عرضه کرد، اما در بخش حاضر صرفا درباره تجارت تبلیغاتی گوگل صحبت می‌کنیم؛ چرا که تبلیغات تاکنون منبع بیش از 90٪ درآمد کل سالانه آن است.

موسسه ویژگان-مدیریت کسب و کار-گوگل
تبلیغات گوگل-موسسه ویژگان

در زمان آغاز دامنه وب گوگل در سال 1997 یک سال قبل از تشکیل رسمی شرکت، صنعت موتورهای جستجو در میان چند موتور جستجوی تازه‌وارد مثل Infoseek، یاهو، Lycos، Excite، AltaVista و GoTo.com ایجاد شد. تمام این سیستم عامل‌های جستجو بین سال‌های 1994 تا 1995 راه‌اندازی شدند که چندین سال تجربه بازار را قبل از گوگل داشتند. یاهو از همه رقبا پیشتاز بود و خدمات بهتر از حد متوسطی را از طریق تیم ویراستاران خود ارائه می‌داد که به صورت جداگانه وب‌سایت‌ها را انتخاب و نشان می‌دادند. GoTo.com یکی دیگر از رقبای سخت بود که با مکانیزم درآمد خوبی کار می‌کرد اما نتایج جستجوی عادی داشت. در عوض، گوگل با استفاده از الگوریتم پیج‌رنک (PageRank) انحصاری، کیفیت نتایج جستجوی خود را به سطح جدیدی رساند.

گوگل با استفاده از پیج‌رنک موفق شد پیشرفت کند و از توانایی جستجوی خود به پول دست یابد، هرچند که خود آن در مفهوم موتورهای جستجو پیشرو نبود. الگوریتم پیج‌رنک کاربران را قادر می‌ساخت نتایج مربوط به جستجوهای خود را بیابند که به نتایجی همانند نتایج موتور جستجوی رقیب گوگل یعنی GoTo.com که به شدت تبلیغ شده‌اند و به همین علت به خوبی رتبه‌بندی شده‌اند، لطمه زد. بر خلاف GoTo، که نتایج جستجو را بر اساس مقدار پول پرداخت شده توسط تبلیغ‌کنندگان رتبه‌بندی می‌کرد، گوگل نتیجه‌های بی‌طرفانه‌ای را براساس رتبه پیج‌رنک نشان می‌داد. در مقایسه با GoTo، گوگل در ابتدا به فکر خدمت‌رسانی به کاربران درحال‌جستجو و نه تبلیغ‌کنندگان بود. این کار به نوبه خود منجر به توسعه مدل کسب و کار پیشگام در میان موتورهای جستجوی دیگر با بازبینی ارزش پیشنهادی و منطق جذب ارزش شد. علاوه بر این، تعداد مشتریان جستجو و همچنین تعداد تبلیغ‌کنندگان افزایش یافت و باعث شد گوگل موفقیت خود را در بازار کسب کند.

موسسه ویژگان-مدیریت کسب و کار-الگوریتم گوگل
الگوریتم گوگل-موسسه ویژگان

بنیانگذاران

گوگل توسط لارنس (لاری) پیج و سرگئی برین در سال 1998 در استنفورد، کالیفرنیا تاسیس شد. پیج، پسر دو استاد علوم رایانه در خانه به تکنولوژی دسترسی داشت و از اولین کامپیوترش در سن شش سالگی استفاده کرد. بعدها او در علوم رایانه در دانشگاه استنفورد فارغ‌التحصیل شد و با سرگی برین در همان‌جا آشنا شد. برین در مسکو متولد شد و با خانواده‌اش به ایالات متحده نقل مکان کرد. پدرش به عنوان استاد ریاضی در دانشگاه مریلند کار می‌کرد و تحصیل برین در ریاضیات و علوم رایانه در همان‌جا بود. پس از اتمام مدرک کارشناسی ارشد، او در سطح دکتری ادامه تحصیل داد و بر الگوهای داده و روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها تمرکز داشت.

موسسه ویژگان-مدیریت کسب و کار-موسسان گوگل
موسسان گوگل-موسسه ویژگان

 

نمونه‌های متعددی از فارغ‌التحصیلان استنفورد هست که در طول مطالعات خود و یا پس از فارغ‌التحصیلی شرکت‌های اینترنتی بسیار موفقی را تاسیس کردند. با این حال، لری پیج در ابتدا علاقه‌مند به تاسیس شرکت و یا ایجاد موتور جستجو نبود. او اساسا علاقه‌مند به اصول ریاضی اینترنت و کار ساختار اطلاعات موجود در اینترنت بود. پژوهش‌های دکترای او نشان داد که انجام تجزیه و تحلیل سابقه لینک‌های وب‌سایت بسیار مشکل است و اینگونه نیست که به سادگی لینک‌ها را از وب‌سایت‌ها جستجو کرد. با این‌حال، تجزیه و تحلیل سابقه، مرجع خوبی برای ارزیابی اهمیت وب‌سایت‌ها بود. برای درک بهتر، می‌توان وب‌سایت‌ها را با مقالات آکادمیکی مقایسه کرد؛ کیفیت مقاله ممکن است تا حدی از تعداد و کیفیت مقالاتی که به آن اشاره می‌شود، بکاهد. به همان شیوه، کیفیت وب‌سایت را می‌توان از تعداد و کیفیت وب‌سایت‌هایی که مرتبط است کاهش یابد. با توجه به افزایش پیچیدگی پژوهش، پیج از برین خواست تا در انجام این پروژه به او ملحق شود. در نتیجه، آنها شروع به همکاری کردند و باهم تصمیم به رها کردن مدرک دکترای خود کردند. آنها به رغم ریسک بالای شکست و برنامه‌های کاربردی صرفا فرضی، به دنبال روش تجزیه و تحلیل سابقه بودند. برین و پیج در نهایت تصمیم به راه‌اندازی سرمایه‌گذاری اینترنتی خود کردند و نام گوگل را انتخاب کردند. از آنجایی که هدف این شرکت ایجاد مجموعه اطلاعات در حال رشد در اینترنت بود، اصطلاح ریاضی googol که عددی را نشان می‌دهد که یک به دنبال آن ۱۰۰ تا صفر باشد، مناسب بود.

موسسه ویژگان-مدیریت کسب و کار-بنیان گاران گوگل
بنیان گذاران گوگل

تقاضای بازار

روند اصلی فناوری اطلاعات قبل از رسیدن به هزاره بدون شک توسعه اینترنت سریع بود، که به واسطه رشد دامنه نمایه و افزایش دسترسی به اینترنت و کسب و کار خصوصی مشخص شد. یکی از دلایل افزایش تعداد دامنه‌ها در پایان دهه 1990 روند وب‌سایت‌های شخصی بود. این روند توسط شرکت‌هایی مانند Geocities، که در ارائه فضای وب و آدرس‌های وب برای اهداف شخصی متخصص بودند، تسهیل شد. در سال 1999، Geocities سومین وب‌سایت بازدید‌شده در سراسر جهان بود که منجر به افزایش رو به رشد وبلاگ‌های شخصی و تجاری شد. روند دیگر متوجه تلاش‌های صورت‌گرفته در تجارت الکترونیک و شرکت‌هایی بود که به تدریج از اینترنت به عنوان کانال بازاریابی و ارتباطات استفاده می‌کردند.

تقریبا یک دهه قبل، در مراحل اولیه اینترنت تجاری در ابتدای دهه 1990، وب‌سایت‌های جدید از طریق تبلیغات و بازاریابی کلامی شناخته شدند. پس از آنکه اینترنت شروع به تجربه میزان رشد بالاتری کرد، این امر به طور فزاینده‌ای ناکارآمد شد و منجر به معرفی سروری شد که لیستی از وب‌سایتها را ارائه می‌داد. ظهور موتورهای جستجو در اواسط دهه 1990 امکان جستجو در وب‌سایت‌ها را برای کلمات کلیدی متمایزی فراهم کرد. هدف اصلی موتورهای جستجو، بررسی محتوای وب‌سایت برای اطلاعات خاص درخواست شده توسط کاربر بود.

برای اطمینان از نتایج مطلوب، فرض می‌شد که موتورهای جستجو میزان بالایی از محتوای وب موجود را پوشش دهند. با این حال، در زمانی که گوگل معرفی شد، موتورهای جستجوی موجود تا حد زیادی نرخ پوشش نامساعدی داشتند که باعث ایجاد تقاضای بازار برای مکانیسم جستجوی پیشرفته‌تر شد. مسئله دیگری که اولین موتورهای جستجو با آن مواجه بودند به‌روزرسانی مکرر محتوای وب‌سایت بود که نیاز بود پایگاه داده‌های موتور جستجو نوسازی شود. با این‌حال، به‌روزرسانی مداوم ناکارآمد، پرهزینه و نامطمئن بود. با پیشنهاد و تقاضای افزایش محتوا در اینترنت، موتورهای جستجو در تلاش برای افزایش سرعت خود بودند. این افزایش سرعت نیاز به منطق موتور جستجوی بهبودیافته داشت که بعدا گوگل آن را ارائه داد. در حال حاضر، تقاضای اصلی بازار فقط دسترسی سریع به اطلاعات نیست، بلکه دسترسی سریع به اطلاعات مربوطه است.