مدیریت کسب و کار MBA این روزها بسیار پرطرفدار شده و افراد با رشته های تحصیلی گوناگون در مقاطع پایین تر به رغم افزایش قابلیت و توانایی خود و بالابردن سطح کیفی مشاغلشان، به تحصیل در این رشته روی آورده اند. آشنایی با ویژگی ها و توانایی هایی که پس از تحصیل در این رشته کسب می نمایید میتواند به شما جهت شناخت و آگاهی و کسب و کار بسیار کمک کند. گرایش های جدیدی که بیش از گذشته در مدیریت کسب و کار (MBA) متقاضی پیدا کرده است، مانند تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات، نیز این روزها در مراکز آموزش عالی ارائه شده و تدریس میگردد. این دو گرایش نسبتا جدید تر به سبب پیشرفت روزانه ی تکنولوژی و سوق یافتن کسب و کار و زندگی به سمت الکترونیکی و کامپیوتری شدن، بسیار با اهمیت جلوه میکند. دانشکده کسب و کار هاروارد همواره پیشگام ارایه مدیریت کسب و کار در جهان می باشد . 

 

 MBA مدیریت کسب و کار
مدیریت کسب و کار

آنچه باید از مدیریت کسب و کار MBA بدانیم

 

اشتباهات رایج در تعریف و توصیف مدیریت کسب و کار :
از جمله غلط های مصطلح، در تعریف و توضیح مدیریت کسب و کار (MBA) این است که، مدیریت سازمان نامیده میشود.گرچه مدیریت سازمانی نیز از جمله اهداف MBA بوده و مورد توجه قرار میگیرد، اما تعریف و توضیح این رشته ی گسترده صرفا با این عبارت کاملا نا درست است.مهمترین هدفِ آموزش مدیریت کسب و کار MBA، شاید سوق دادن افراد به سمت بهترین بودن در رشته و تخصص خودشان است.در مفهومِ مدیریت کسب و کار، کنترل و تسلط کامل بر تمامی جنبه ها بسیار مهم بوده و با داشتن این دانش میتوان در بحران ها و یا موارد حساس بهترین و مناسب ترین تصمیم را اتخاذ نمود.

 

مدیریت کسب و کار MBA به شما چه می آموزد ؟
همچنین مدیریت کسب و کار به شما می آموزد چه ترفند ها و تکنیک ها و دانشی را به کار ببرید تا موجب توسعه و پیشرفت خود و در صورت داشتن زیر مجموعه، موجب توسعه و پیشرفت آنان شوید و سهمِ درآمدی و اقتصادی خود را در بازار و معاملات به گونه ای چشم گیر و قابل توجه افزایش دهید.در MBA می آموزید با چه روش هایی خلاء ها و شکاف های موجود در صنف خود را شناسایی کرده و برای آن برنامه ریزی نمایید.گاهی این شکاف ها میتوانند سهم بزرگی در افزایش درآمد شما داشته باشند و گاهی نیز میتوانید با ارائه ی راه حل جهت اصطلاح ایرادات و اشکالات موجب افزایش اعتبار خود شوید.

 

چرا مدیریت کسب و کار MBA را انتخاب کنیم ؟

توجه داشته باشید امروزه همه چیز در حال تغییر و تحول است و هیچ بازار کاری به حد اشباع نمیرسد. این شما هستید که با مدیریت کسب و کار خود و به کار گیری خلاقیت و ذکاوت میتوانید از سایر رقبا و هم رده های خود پیشی بگیرید. نمونه های بسیار زیادی از مشاغل وجود دارند که در ابتدا بسیار ضعیف، کم درآمد و رو به نزول بودند. اما با یک مدیریت و استراتژی مناسب دچار تحول شدند و پیشرفت های عظیمی داشتند.

به عنوان نمونه و مثال :

فست فود و ساندویچ هایدا که امروزه عنوان بزرگ ترین فست فود زنجیره ای در سطح کشور را به خود اختصاص داده است در ابتدا یک ساندویچی کوچک و کم درآمد بود اما به تدریج با پلن های مختلف تخفیفاتی و تبلیغاتی توانست به این مقام دست پیدا کند.

اگر در زمینه ی مدیریت کسب و کار (MBA ) زرنگ و با پشتکار باشید، این علم حتی میتواند به شما بیاموزد چگونه یک کسب و کارِ مناسب ایجاد نموده و به چه طریق ان را توسعه ببخشید و حتی بتوانید با تلاش و پیگیریف در آن اولین شوید.

و همچنین مدیریت کسب و کار شما را آموزش میدهد تا در بازار های رقابتی در صنف و رده ی خود بهترین باشید.

 

فارغ التحصیلان MBA چه توانمندی هایی دارند ؟

برنامه ریزان و بزرگان این رشته، در توصیفات و اهداف مد نظر خود آورده اند که : هنگامی که فردی وارد رشته ی MBA شده و به تحصیل در آن می پردازد؛ در پایان دوران تحصیلی خود باید مهارت هایی را کسب نماید. این مهارت ها عبارت اند از :

  • قابلیت ایجاد تغییر و تحولِ مفید و کاربردی و البته قابل اجرا در یک بخش تخصصی یا سازمانی

  • مدیریت و رهبری صحیح و موثر در یک بخش تخصصی یا سازمانی در زمینه های گوناگون تولیدی، ساخت، طراحی، بازاریابی، مالی و…..

  • کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی جدید به صورت مستقل و یا در یک بخش تخصصی یا سازمانی به جهت افزایش اشتغال زایی و پرورش نیروهای موثر و با تجربه برای پیشرفتِ شغل و هدف مورد نظر

  • توانایی و قابلیت مشاوره دادن و بیان پیشنهادات و راه کار های موثر و قابل اجرا در سازمان ها و ارگان های مختلف به کارکنان و بخش های گوناگون در جهت بهبود کیفیت و پیشرفت کسب و کار

  • و در پایان، پس از بدست اوردن تجربه های گوناگون و مفیدو عملی در بخش های گوناگون، طراحی، مدیریت، و ایجاد تحول در کل سازمان و یا ارگان ( این مورد منوط به سالها تلاش و کسب تجارب متعدد در تمامی زمینه هایی است که یک مجموعه در مسیر پیشبرد اهدافش به ان وابسته است )

 

تمامی موارد ذکر شده ی بالا مهم ترین اهداف و توانایی هاست که فارغ التحصیلان رشته MBA باید به آن دست پیدا کنند. بدیهی است تمامی افراد این قابلیت ها را ندارند و تفاوت در یک کسب و کار موفق و پررونق و یک کار کم رونق و کم درآمد وابسته به میزان توانمندی و دانش و تجربه ی مدیر است.

MBA میتواند سکوی پرتاب افراد به سمت پیشرفت و توسعه باشد لذا اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید با دید باز و اطلاعات کامل وارد شوید و از هر فرصتی جهت کسب تجربه استفاده کنید.

 جهت کسب اطلاع از شیوه حضور در دوره های عالی MBA و DBA در موسسه آموزش عالی آزاد ویژگان می توانید به قسمت فراخوان پذیرش مراجعه نمایید .