در این مطلب به معرفی برترین گرایش های رشته ی مدیریت کسب و کار پرداخته ایم که نه تنها در حال حاضر بلکه در آینده نیز، نیاز به این گرایش ها اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. با مطالعه ی این مطلب خواهید توانست چشم انداز بهتر و آگاهانه تری برای خود متصور شده و برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید. با ما همراه باشید.

گرایش ­های برتر رشته ­ی مدیریت کسب و کار کدامند؟

در این قسمت قصد داریم تا به معرفی کامل گرایش ­هایی از مدیریت کسب و کار بپردازیم که در زمره­ ی برترین گرایش ­های این رشته هستند. این گرایش­ها به طور کلی عبارتند از:

  • خدمات مالی و بانکی
  • بازاریابی
  • منابع انسانی
  • کسب و کار بین الملل
  • عملیات
  • گردشگری
MBA مدیریت کسب و کار
گرایش های برتر مدیریت کسب و کار یا MBA

 

  • مدیریت کسب و کار، گرایش خدمات مالی و بانکی

در این گرایش از مدیریت کسب و کار، هدف آموزشی تربیت افراد حرفه­ ای در دو جنبه ­ی مهم زندگی امروزی یعنی خدمات مالی و بانکی است. امروزه بانکداری و خدمات آن، خصوصی و دولتی، عملکردهای مختلفی دارند که شامل نگه داشتن سرمایه­ ی افراد، سرمایه گذاری رو پول، بازپرداخت سود پول سپرده گذاری شده، اعطای وام به افراد و مؤسسات تجاری و شرکت­ ها و غیره می­باشد.

از طرف دیگر خدمات مالی یعنی خدمات مشاوره­ای که به شرکت­ها یا افراد به منظور سرمایه گذاری پول با هدف بازگشت مناسب همراه با سود سرمایه­ ی خود داده می­شود. در واقع مدیریت کسب و کار در گرایش خدمات مالی، ستون اصلی تمامی شرکت­ها برای رشد یافتن و ارتقای هر چه بیشتر است.

افرادی که قصد ادامه تحصیل این رشته در خارج از کشور را داشته باشند، باید حتما در یکی از آزمون­های CAT، XAT، GMAT و یا MAT نمره­ ی قبولی را کسب کرده باشند. معمولا سر فصل­های آموزشی این گرایش از مدیریت کسب و کار شامل: اصول مدیریت و رفتار سازمانی، اقتصاد مدیریتی، مدیریت بازاریابی، بازاریابی بیمه ­ای و بانکداری، مدیریت سرمایه، بانکداری تجاری و نقش RBI، مدیریت سیستم ­های کنترلی و غیره هستند.

هنگامی که شما در گرایش خدمات مالی و بانکیِ مدیریت کسب و کار فارغ التحصیل می­ شوید خواهید توانست در موقعیت­ هایی همچون: تحلیلگر کسب و کار، مدیر مالی، تحلیلگر شرکت، تحلیلگر امور ریسک پذیر، حسابدار ارشد، مدیر عملیات، مدیر پول و سرمایه، تحلیلگر مسائل امنیتی، مدیر بازاریابی و مشاوره ­ی امور مالی اشخاص مشغول به کار شوید.

مدیریت کسب و کار، گرایش خدمات مالی و بانکی

  • مدیریت کسب و کار، گرایش بازاریابی

در طی چند سال گذشته قطعا متوجه شده­ اید که به دلیل رویکرد و ایجاد گرایش به سمت مسائلی همچون حوزه ­­ی دیجیتال و جهانی شدن، گرایش بازاریابی در رشته ­ی مدیریت کسب و کار یا MBA بسیار محبوب گشته است. هر شرکتی بازاریاب­ های حرفه­­ ای خاص خود را دارد و وظیفه ­ی آنها جذب مشتری و تبلیغ محصولات است. اما هدف این رشته بسیار گسترده­ تر نیز می­تواند باشد تا جایی که فرد به عنوان مشاور تا مدیریت امور کارآفرینی نیز پیش برود.

اگر شما قصد ادامه تحصیل در این گرایش در خارج از کشور را داشته باشید، باید در آزمون­هایی مانند CAT، GMAT، یا مشابه آن نمره ­ی قبولی را کسب کرده باشید. معمولا سرفصل­های آموزشی این گرایش از مدیریت کسب و کار شامل: مفاهیم بازاریابی، تحقیق در زمینه ی بازاریابی، برنامه ریزی بازاریابی، اصول مدیریت فروش، پیش بینی فروش، مدیریت تبلیغات، رفتار مصرف کننده، مدیریت برند، بازاریابی صنعتی، اصول اخلاقی بازاریابی، تحلیل اقتصادی و غیره می­باشد.

افراد فارغ التحصیل این رشته نیز می­توانند در فعالیت­هایی همچون؛ مدیر بازاریابی، مدیر برندسازی، مدیر سرمایه، مدیر محصولات، مدیر رسانه و ریاست بازاریابی دیجیتال مشغول شوند.

مدیریت کسب و کار، گرایش بازاریابی

  • مدیریت کسب و کار، منابع انسانی

این گرایش از مدیریت کسب و کار، تمامی موارد و سرمایه­ ی ارزشمند هر تجارتی را منابع انسانی آن می­داند. آینده­ ی هر شرکت به کارکنان آن بستگی دارد به صورتی که اگر مفید و ارزشمند کاری را انجام دهند و انگیزه­ ی بالایی برای انجام کار با کیفیت داشته باشند، شرکت نیز در مسیر رشد و تعالی قرار خواهد گرفت.

بخش منابع انسانی هر شرکت در مدیریت کسب و کار، مسئول استخدام افراد مناسب، ارائه ­ی آموزش ­های لازم و ارزیابی عملکرد آنها است تا در طول فرایند کار، با انگیزه و با کارایی بالا به خدمات رسانی ادامه دهند.

افرادی که قصد ادامه تحصیل این رشته در خارج از کشور را داشته باشند باید در آزمون­ هایی مانند CAT، XAT، GMAT و MAT نمره­ ی قبولی را کسب کرده باشند و پس از قبولی در مصاحبه به ادامه تحصیل مشغول شوند. معمولا سرفصل­ های آموزشی ارائه شده در مدیریت کسب و کار، گرایش منابع انسانی شامل مواردی همچون؛ اصول مدیریت و رفتار سازمانی، اقتصاد مدیریتی، مدیریت مالی و حسابداری، مدیریت بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، مفاهیم مدیریت پرسنل، روش شناسی تمرین و توسعه، مدیریت بیمه، مدیریت روابط صنعتی و غیره می­باشد.

افرادی که در این زمینه فارغ التحصیل می­شوند می­توانند در مشاغلی همچون؛ مدیریت ستاد، مدیر بیمه، مدیر روابط پرسنل، مدیر تمرین و پیشرفت منابع انسانی، کارآفرینی منابع انسانی و غیره، مشغول به کار شوند.

مدیریت کسب و کار، منابع انسانی

  • مدیریت کسب و کار، تجارت بین الملل

با جهانی شدن و افزایش روابط بین الملل، افراد در مدیریت کسب و کار، به دنبال پیدا کردن بازارهای بین المللی هستند. همین امر سبب شده تا این گرایش از مدیریت کسب و کار، اهمیت و محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. لذا در این گرایش افراد به خوبی آموزش می­ بینند تا بتوانند تجارت بی المللی را کنترل کرده و شرکت خود را در سطح جهانی مطرح سازند.

افرادی که قصد ادامه تحصیل در گرایش تجارت بین الملل، مدیریت کسب و کار، در خارج از کشور، باید در یکی از آزمون­های CAT، XAT و یا GMAT نمره­ی قبولی را کسب کرده باشند. معمولا سرفصل­ های آموزشی این گرایش شامل مواردی همچون؛ مفاهیم مدیریت و رفتار سازمانی، اقتصاد مدیریتی، حسابداری برای مدیران، مدیریت مالی، مدیریت بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت شرکت­های چند ملیتی، قانون تجارت بین الملل، سیاست و تجارت خارجی، مدیریت تجارت فرهنگی و غیره می­باشند.

افرادی که در این گرایش از مدیریت کسب و کار فارغ التحصیل می­ شوند می­توانند در مشاغلی همچون؛ مدیریت و کارگزاری صادرات، مشاور تجارت بین الملل، مدیر توسعه­ ی تجارت بین الملل، مدیر بازاریابی بین المللی، مدیر امور مالی بین الملل، مدیر تجارت جهانی، مدیر برند، مشاور مدیریت و غیره مشغول به کار شوند.

مدیریت کسب و کار، تجارت بین الملل

  • مدیریت کسب و کار، گرایش عملیات

در این گرایش افراد تحصیل کرده تلاش خواهند کرد تا در شرکت­های درگیر در زمینه ­های متنوع تولید و غیره، اطلاعات لازم پیرامون عملیات را گردآوری و آن را مدیریت کنند. افرادی هم که قصد ادامه تحصیل در این گرایش از مدیریت کسب و کار را داشته باشند، باید در آزمون­هایی مانند CAT، XAT، SNAP و یا GMAT نمره­­ی قبولی را کسب کرده باشند.

سرفصل­های آموزشی این نوع گرایش از مدیریت کسب و کار نیز شامل؛ طراحی زنجیره­ی تأمین، برنامه ریزی منابع شرکت­ های تولیدی و صنعتی، مدیریت زنجیره تأمین، آنالیز داده، مدیریت عملیات، مدیریت پروژه و غیره می­باشد. همچنین افراد فارغ التحصیل نیز خواهند توانست در زمینه­ هایی همچون؛ مدیر عملیات، آنالیزگر عملیات، مدیر زنجیره­ تأمین، مدیریت عملیات، مشاور مدیریت و غیره مشغول به کار شوند.

 

مدیریت کسب و کار، گرایش عملیات

  • مدیریت کسب و کار، گرایش گردشگری

با افزایش درآمد، افراد به دنبال گردش و کشف شهرها و کشورهای دیگر برای مسافرت هستند و همین امر سبب رونق صنعت گردشگری شده است و در این مواقع مدیریت کسب و کار یا MBA در مدیریت سفر و گردشگری نقش پررنگ خود را ایفا می­کند. اگر قصد ادامه تحصیل این گرایش از مدیریت کسب و کار را در خارج از کشور داشته باشید باید در یکی از آزمون­های GD و یا PI نمره­­ی قبولی را کسب کنید.

سرفصل­های آموزشی ارائه شده در این گرایش از مدیریت کسب و کار شامل؛ تاریخچه ­ی گردشگری، محصول گردشگری، مقاصد و توسعه ­ی کشورهای مقصد، الگوهای سفر و رفتار توریست، تقاضا و بازار توریست، گردشگری بین المللی و گرایش­ها و غیره می­باشد. افرادی که در این گرایش فارغ التحصیل شوند می­توانند در زمینه­ هایی مانند؛ دستیار اطلاعاتی، مدیر لابی، مدیر فروش، آژانس مسافرتی، راهنمای توریست، مدیر حمل و نقل، مدیر اجرایی سفر، مدیر اجرایی عملیات و غیره مشغول به کار شوند.

mba گردشگری

مدیریت کسب و کار، گرایش گردشگری

منابع: